All Blacks - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Sander Wielen - WaarBenJij.nu All Blacks - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Sander Wielen - WaarBenJij.nu

All Blacks

Door: Sander van der Wielen

Blijf op de hoogte en volg Sander

31 Juli 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Helaas, helaas, vandaag moet ik deze blog beginnen met wat slecht nieuws:
M'n eerste maand hier in Wellington is al voorbij (echt? nu al?!). Gelukkig heb ik al aardig wat gezien en gedaan, maar nog lang niet genoeg natuurlijk!

Zo, dat hebben we ook weer gehad, dan nu weer verder met de orde van de dag. Tijdens m'n vorige blog was ik net terug van m'n eerste tramping trip en natuurlijk begonnen maandag m'n colleges weer. [Er volgt nu een korte beschrijving van m'n colleges, dus mensen die niet Ad of Ria heten kunnen de komende alinea overslaan!]

Het eerste college van de week was Environmental Resource Economics, wat behoorlijk goed te doen blijkt te zijn omdat veel van de stof lijkt op Microeconomics wat ik in Tilburg heb gedaan. Verder doe ik Strategic Information Systems Management, wat eigenlijk best leuk blijkt te zijn (afgezien van de opdrachten die je elke week moet schrijven en het feit dat ik volgende week m'n eerste tentamen daarvan heb) en m'n laatste vak is International Politics of Development, wat eigenlijk lastiger blijkt dan ik verwacht had (hiervoor heb ik ook een opdracht die volgende week ingeleverd moet worden). Toch wel grappig eigenlijk dat m'n eerste indrukken van de vakken niet helemaal bleken te kloppen, maar goed.

Zo, verder met verhalen over leuke dingen, waar (hopelijk) de meeste mensen deze blog voor lezen. Afgelopen dinsdag was er een potluck (= avondeten waarbij iedereen een gerecht meebrengt) van het buddy programma. Helaas kon Steffen niet door migraine, maar er waren natuurlijk genoeg mensen die ik kende en er was meer dan genoeg eten, dus niks te klagen! Daarna nog even wat spullen van de tramping club terug gebracht (ja, dat pakketje dat ik in m'n backpack had dat niet gebruikt is) en een filmpje gekeken thuis in de lounge (klinkt wel wat interessanter dan woonkamer/living room hè?). Woensdagavond hebben Benedikt, Doug (Benedikt's huisgenoot) en ik eigengemaakte pizza's gemaakt (ja, inclusief eigengemaakt deeg!), waarna we het gevoel hadden dat het voor de verandering wel eens leuk zou kunnen zijn om naar de stad te gaan voor een biertje. Uiteindelijk kwamen we in The Basement terecht wat heel gezellig was (misschien een klein beetje geholpen door het feit dat alle drankjes 4 dollar waren).

Dinsdag- en donderdagochtend maar weer eens wezen hardlopen, maar die windmolen boven op de heuvel blijkt toch iets verder dan gedacht... In ieder geval heb ik een mooi doel om na te streven wat meteen goed voor m'n conditie is. Verder ben ik die dag met Steffen, Jeanette (Steffen's vriendin uit Ridderkerk), Charlie en Mike (Steffen's tweede buddy) koffie wezen drinken op de uni. Daarna zijn Charlie en ik nog even naar Owhiro Bay gereden (ideaal als iemand een auto heeft) en hebben daar een stuk gelopen naar de Red Rocks (naam = precieze beschrijving van de omgeving). Die avond naar de Burger Fuel geweest, wat een Nieuw-Zeelands fastfoodrestaurant is waar ze échte burgers maken: van die grote met goed vlees en écht verse ingrediënten. Dus mochten jullie ooit in Nieuw-Zeeland komen, dit is een aanrader! Vrijdag m'n laatste werkcollege van de week gehad (welke mafkees bedenkt het om op vrijdag van 4 tot 5 een college te geven?!). 's Avonds zijn we met ongeveer 15 man uit eten geweest bij Sweet Mother's Kitchen (nog een aanrader) en daarna wezen stappen.

Na deze korte introductie, volgt nu waar de blog van deze week echt om draait:

SATURDAY JULY 30TH, 2011. 7:30PM WESTPAC STADIUM WELLINGTON: ALL BLACKS vs. SPRINGBOKS

Na eerst pizza gegeten te hebben bij Alain (ja, dit was de 2e keer zelfgemaakte pizza in een week) trokken we met een man of 20 naar het Westpac Stadium hier in Wellington voor de rugbywedstrijd van de All Blacks tegen Zuid-Afrika. De meest precieze beschrijving van deze avond volgt nu:

FANTASTISCH.

Aangezien het misschien een tikkeltje lastig zou kunnen zijn voor jullie om je voor te stellen waar je dan aan moet denken zal ik het recept hieronder even uitleggen. Men neme een rugbystadion (liefst groot formaat), die wordt gevuld met tienduizenden dolenthousiaste rugbyfans en internationale studenten (kennis van spelregels handig maar niet noodzakelijk) uitgedost in allerlei zwart-witte attributen (vlaggen en mutsen werden uitgedeeld, vooral mutsen waren geen overbodige luxe met die kou). Zorg dat iedereen plaatsneemt en laat een rugbywedstrijd plaatsvinden tussen twee van de beste rugbylanden ter wereld (ook al speelde Zuid-Afrika met een B-team). Wacht twee keer 40 minuten, juich bij elke gescoorde try en penalty en als u het recept goed uitgevoerd hebt krijgt u ongeveer het volgende resultaat: 40 - 7 voor de All Blacks (er mag wederom gejuicht worden).

Om weer een beetje op te warmen hebben we onze avond in de stad voortgezet onder het genot van een drankje en wat livemuziek. Vandaag, zondag 31 juli, ben ik eerst even naar de fruitmarkt geweest (ik kan nog steeds niet geloven dat het zo goedkoop is) en daarna ben ik samen met Benedikt Mount Victoria opgefietst. Gelukkig bleek de klim niet al te lang, maar wel redelijk steil (klinkt als Alpe d'Huez nietwaar?). De uitzichten onderweg waren echter weer fenomenaal en het was ook wel een goede oefening om een keer aan de linkerkant van de weg aan het verkeer deel te nemen voor als we een keer een auto willen huren. Ook blijken verkeersdrempels niet of nauwelijks aangegeven te zijn en van belachelijk formaat: 20 cm breed, 10 cm hoog over de hele breedte van de weg; levensgevaarlijk maar goed om te weten. Na een nogal koude tocht naar beneden door de wind besloten we de tocht af te sluiten met een welverdiende bak koffie.

Dat was het dan alweer voor deze week, de groeten!

• 31 Juli 2011 - 10:03

Rineke:

Hoi Sander,

Je raadt het al, de 2e doos tissues is inmiddels aangebroken. Ik hoop dat het de laatste is. Lees met plezier je blog, mooie tijd nog verder.

• 01 Augustus 2011 - 15:32

Jolande:

De rugbywedstrijd klinkt als een kleuterbezoek a.d. Bieb. Mutsjes op, enthousiast klappen om alles en na afloop een lekker kopje koffie en bijkomen:)
    Succes met je tentamen
    groet Jolande

• 04 Augustus 2011 - 08:00

Fam. Van Der W:

Hallo Sander,
    ik denk dat wij maar een uitgever gaan zoeken om iets te doen met je verhalen. We lezen het met veel plezier en volgens ons heb je het erg naar je zin. Succes met alles en vooral veel genieten. :0
    Groetjes, Ingrid vd W

• 07 Augustus 2011 - 01:12

Kelsey:

hee sander!!
    echt leuk al die verhalen, ben benieuwd naar al je verdere verhalen;) het is nu wel saai zo hoor, op het werk:P
    Xxx