Van Tamil (S)tijger tot HIK!-kaduwa - Reisverslag uit Induruwa, Sri Lanka van Sander Wielen - WaarBenJij.nu Van Tamil (S)tijger tot HIK!-kaduwa - Reisverslag uit Induruwa, Sri Lanka van Sander Wielen - WaarBenJij.nu

Van Tamil (S)tijger tot HIK!-kaduwa

Blijf op de hoogte en volg Sander

22 Januari 2014 | Sri Lanka, Induruwa

Ha volgers!

Zoals jullie waarschijnlijk al wel verwacht hadden is er sinds mijn vorige blog weer een heleboel gebeurd. In mijn vorige blog vertelde ik bijvoorbeeld dat ik nog ff naar Colombo moest voor m'n visum. Nou dat bleek dus twee keer naar Colombo te zijn omdat ik de eerste keer alleen de aanvraag in kon dienen. Dit was trouwens na een treinreis waarin ik samen met ik geloof het halve land in een coupé gepropt zat... En dan reisde ik nog tweede klas in plaats van derde klas! Maar goed, goedkoop was het wel (60 cent) en ook sneller dan met de bus/auto. Eenmaal in Colombo werd ik opgewacht door een Tamil jongen (hij was groter dan ik!) van AIESEC die me hielp om m'n visum aan te vragen (lokaal ook wel bekend als een Tamil (S)tijger). Maar goed, m'n visum was dus binnen!

Tijdens mijn tweede tripje naar Colombo moest ik ook nog wat boodschappen doen voor het LWEI nadat ik mijn visum gescoord had. Ik kom dus op het kantoor van de organisatie die de Engels certificaten uitgeeft voor onze studenten om iets op te halen, zegt die man ineens van: heb je een ogenblikje? Onze regiomanager wil even kennis maken. Dus daar zit ik ineens tegenover Mufthy (het rook inderdaad niet zo fris in zijn kantoor) die de baas is over de City & Guilds organisatie van Zuid-Azië! Grappig om mee te maken, helemaal omdat ik hoorde dat het Dinesh en Ron een eeuwigheid kostte om hem eindelijk een keer te kunnen spreken.

Verder heb ik natuurlijk nader kennis gemaakt met de lokale stranden, het lokale bier en het lokale eten. Op school is het erg gezellig, de humor van de mensen hier ligt me wel. En ik geloof dat zij ook wel van flauwe humor houden, al weet ik dat natuurlijk niet zeker omdat ik zelf nooit flauwe grappen maak ;) Vooral Dinesh, het schoolhoofd, kan er wat van.

Helaas is er deze batch geen klas voor mij omdat er geen studenten zijn voor het niveau Engels dat ik zou geven. Een lager niveau Engels geven is lastig voor mij omdat ik geen Sinhala spreek, dus ik zal het de komende tijd moeten doen met gastlessen en andere activiteiten. De eerste gastles staat voor morgen gepland, dus ik denk dat dat wel goed gaat komen.Verder hou ik met met allerlei dingen bezig zoals het jaarverslag schrijven, lesroosters maken en de schoolbel luiden.

Vorig weekend heb ik het strand hier in Induruwa eens wat nader bekeken en ik kan je vertellen dat het echt prachtig is! Weinig mensen, breed strand, palmbomen... Top. Samen met Liz (vrouw uit Engeland die op vrijwillige basis onze leraren en leraressen helpt/traint) nog even een biertje gedaan aan het strand, niks mis mee! Inmiddels heb ik ook een paar keer hard gelopen op het strand. Na 5 minuten lijkt het alsof je met je kleren aan in de zee gezwommen hebt maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken (nee, ik had niet echt in de zee gezwommen met m'n kleren aan).

De introductiedag voor de studenten was op maandag 13 januari. Toen hebben we dus verteld hoe het er aan toe gaat op de school en hoe het lesrooster eruit ziet. De 14e en de 15e waren nationale feestdagen, waardoor de lessen op de 16e pas echt van start gingen. Op de 14e en de 15e heb ik natuurlijk weer een nieuw stukje strand bezocht en ik ben ook naar Kande Vihara geweest: een tempel op een heuvel met een gigantisch buddhabeeld. Heel gaaf om te zien, helemaal ook hoe rijkelijk alles versierd is.

Het weekend daarna vertrok ik op vrijdagavond naar Hikkaduwa, een stadje wat vroeger erg populair was bij hippies, die er graag gingen surfen en chillen. De meeste hippies zijn inmiddels wel weg, maar Hikkaduwa heeft alsnog leuke stranden en feestjes. Vrijdagavond heb ik bijvoorbeeld met wat mensen uit m'n hostel een paar biertjes gedaan in Hikkaduwa. Het was erg gezellig en ik kan je vertellen dat tegen de tijd dat we naar huis gingen voor de meesten van ons het stadje beter HIK!-kaduwa had kunnen heten...

Verder heb ik dat weekend lekker gechilld aan het strand, een poging gedaan tot surfen (volgende keer toch misschien maar weer les nemen, dit ging wel erg moeizaam) en wat gesnorkeld. Oh en zaterdagavond hebben we natuurlijk weer een drankje gedaan in een of meerdere lokale bars, wat alweer erg gezellig was ;) Oh en als je trouwens denkt dat je plaatselijke kebabzaak je döner wel erg pittig maakt na een avondje stappen dan moet je hier eens een kottu proberen. In een portie zitten volgens mij meer chilipepers dan ik tot nu toe in heel m'n leven gegeten heb... Heerlijk.

Dat weekendje Hikkaduwa was echt heerlijk, goed om weer even onder de backpackers te zijn. Echt een totaal ander ritme en totaal andere mensen, leuk om dat verschil te zien.

Inmiddels ben ik weer aardig bijgekomen van dat weekend (lees: bijgeslapen) en gaan we er deze week weer met frisse moed tegenaan. Morgen (donderdag) is Ron jarig en dan wordt er uitgebreid geluncht hier. Zijn familie uit Canada is er dan ook dus dat wordt vast gezellig. Komend weekend is er een ouderdag op de school en op zondag gaan we nog naar Subadra's huis omdat daar een Arms Giving is. Het is me nog niet helemaal duidelijk geworden wat dat precies inhoudt, maar het heeft iets te maken met haar zoon die in de oorlog gestorven is. Ik ben heel benieuwd. We gaan met alle collega's dus dat komt vast goed.

De groeten maar weer!

  • 22 Januari 2014 - 16:54

    Willy :

    Hoi Sander,
    Weer een boeiend verslag gelezen van je avonturen!
    Kijk alweer uit naar je volgend verslag en natuurlijk nog heel veel plezier daar gewenst.
    groetjes uit Raalte.

  • 24 Januari 2014 - 13:18

    Harrie :

    Hee Sander, leuk weer zo`n verslag uit een zonnig oord. Blijft grappig om het op deze manier een beetje mee te beleven in, een op dit moment druilerig, Nederland. Veel plezier en groeten uit Cothen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Actief sinds 13 Juni 2011
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 37682

Voorgaande reizen:

30 December 2013 - 05 Juni 2014

Vrijwilligerswerk Sri Lanka

29 Juni 2011 - 24 December 2011

Uitwisseling Wellington, Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: